Skip to content

Liikunta lisää hiustenkin hyvinvointia

maaliskuu 1, 2011

Liikunnan merkitys terveyden ylläpitäjänä on tunnettu tosiasia. Terve keho tuottaa terveet hiukset. Miten terveet hiukset sitten voivat uloskasvettuaan päänahasta, on kiinni siitä, miten hoidat niitä. Voit käsitellä hiuksiasi hyvin ja hellästi – tai sitten välinpitämättömästi. Seuraukset näkyvät, ja siihenhän tähdätään, että ne näyttäisivät kantajansa kruunulta. On huomioitava:

  • Oikea pesutapa – lue aikaisempi blogi
  • turvalliset, ammattimaisesti tehdyt värjäykset ja kiharruskäsittelyt
  • lämpölaitteiden käyttö
  • tupeeraaminen ym. muut mekaaniset käsittelyt
  • suojaaminen ulkoisilta haitoilta (sauna, aurinko, pakkanen, uimavedet)

Mitä hyötyä on liikunnasta?

a). Sydän ja verenkiertoelimistön suorituskyky paranee – vahvistuu:

  • Parantaa ääreisosien verenkiertoa sekä hapen että ravinteiden saantia. Myös hiusten!
  • Vaikuttaa verisuonten seinämään typpioksidin kautta (rentouttaa verisuonten seinämää).
  • Alentaa verenpainetta.
  • Ehkäisee sepelvaltimotautiin sairastumista vaikuttamalla taudin vakavimpiin vaara-tekijöihin, kuten verenpaine, korkea kolesteroli ja diabetes.
  • Alentaa veren triglyseridipitoisuutta (ns. neutraalirasva, ylimäärä varastoituu rasva-kudokseen).
  • Nostaa HDL – kolesteroleja (High Density Lipoprotein eli hyvälaatuinen)
  • Laskee LDL – kolesteroleja (Low DensityLipoprotein eli huonolaatuinen), kun tukena on vähäkolesterolinen ruokavalio. (Karta naudanlihaa, sian läskiä, kanannahkaa, sisäelimiä, keksejä ym. valmisleivonnaisia, pannukahvia. Syö esimerkiksi paljon vihanneksia, hedelmiä, marjoja, Juice Plussaa, marjojen puutteessa kuivattuja marjajauheita (HiusAkatemian erikoissekoitus), hyviä ruokaöljyjä kuten Camelina- ja Udonöljyjä, voita.
  • Parantaa elimistön insuliiniherkkyyttä – pienentää vaaraa sairastua aikuisiän diabetekseen.

b). Lisää yleiskestävyyttä, lihasvoimaa ja luuston kantavuutta.

  • Vähentää osteoporoosin todennäköisyyttä vanhuusiällä.
  • Kroppa kiinteytyy.

c). Iho muuttuu kimmoisammaksi hapen myötä.

d). Parantaa aineenvaihduntaa.

  • Paino laskee.
  • Suolisto toimii paremmin.
  • Kuona-aineet poistuvat tehokkaammin.

e). Rauhoittava vaikutus

  • Mielihyvää tuottavat hormonitasot nousevat säännöllisen liikunnan myötä.
  • Vähentää levottomuutta.
  • Unen laatu paranee.
  • Kohottaa itsearvostusta.
  • Polttaa elimistöstä stressiaineita.

Liikunnan tulee olla säännöllistä – vähintään 2 tuntia viikossa ja minimissään 30 min. kerrallaan, niin että hiki tulee pintaan.

Parhaita ovat sysäyksittäiset liikunnat, kuten pallopelit.

Muista:         Venyttely, taukojumppa!

Luepa Viisi tiibettiläistä riittiä (kirj. Peter Kelder). Ei maksa mitään, voit jumpata kotona milloin haluat, virkistää älyttömästi, kun jumppaat heti ensimmäisenä aamulla. Eikä sulje pois mitään muuta liikuntamuotoa, mutta venyttää jokaisen lihaksen.

Hyvien elintapojen perusteita:

  • · VÄLTETTÄVÄ HUONOA RASVAA
  • · LAIHDUTETTAVA YLIPAINO POIS
  • · LOPETETTAVA TUPAKOINTI
  • · LIIKUTTAVA
  • · LEVÄTTÄVÄ JA NUKUTTAVA RIITTÄVÄSTI.
Mainokset
No comments yet

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: