Skip to content

OSTEOPOROOSIN TARKISTUS

tammikuu 8, 2015

Jos haluat tarkistaa, onko osteoporoosin uhkaa olemassa, on nähdäkseni varmin tapa pyytää lääkäriltä lähete luuntiheysmittaukseen. Minuahan on peloteltu, koska en käytä maitotuotteita, enkä popsi kalkkitabletteja. Ajattelin katsoa, mikä on luuston tilanne.

Sain 40 minuutin ajan Helsingin Ympyrätalon lääkäriaseman röntgenosastolle. Ihmettelin ajan pituutta, mutta selvisihän se, mihin suurin osa aikaa käytettiin: taustojen kyselyyn ja osteoporoosin aiheuttajiin. Suurin osa ajasta meni turhan puhumiseen. Jotenkin näin se meni:

  • Onko suvussa osteoporoosia? ”Voi olla, isoäiti oli hyvin kumaraselkäinen, mutta ei siihen aikaan mitään mittailtu. Ja hän kyllä käytti paljon maitoa.”
  • Käytätkö maitotuotteita? ”En, vain voita ja joskus laktoosittomia juustoja.”
  • Syötkö sitten kalkkitabletteja? ”En, enkä ala syömäänkään, koska ne lisäävät sydänongelmien riskiä.”
  • Liikutko? ”En.”
  • Kävelet varmaan kuitenkin? ”En kävele, käyn joskus (harvoin) kuntosalilla ja jumppaan tiibettiläisiä riittiä.”
  • Syötkö D-vitamiinia? ”Juu, 50 – 75 µg päivässä.”
  • Se on kansalaistottelemattomuutta. Sinun pitäisi syödä 20 µg, mikä on viranomaissuositus, mutta ei varmaankaan ole suurempaa haittaa isommastakaan määrästä. Hah-hah.

Sitten sain pitkän saarnan, mitkä kaikki taudit lisäävät osteoporoosiriskiä, vaikka minulla ei kyseisiä tauteja olekaan. Oli aika käsittämätöntä – miksi käyttää aikaa sellaiseen, joka ei minulle kuulu. Aloin olla jo aika malttamaton.

Ennen aloitusta hoitaja teki minusta jo osteoporoottisen. Maitotuotteiden ja kalkin puute, vähäinen liikunta, geeniperimä isoäidiltä – se on siinä. Tuntui, ettei hoitajan kannalta enää koneen käynnistys olisi ollut tarpeenkaan. Kysyin, että milloin aloitetaan varsinainen mittaus, sitä vartenhan olen täällä.

Lopputulos: Vahvat luut, ikääni nähden normaalia vahvemmat. Hoitaja käänsi asian päälaelleen: minulla on muka niin hyvä geeniperimä! Isoäidin perimä unohtui samalla sekunnilla!

Että se siitä maidon ja kalkin tärkeydestä!

Tiedetään että maitotuotteissa on runsaasti fosfaatteja, jotka HAURASTUTTAVAT luustoa – eivät vahvista. Suomessa on vain niin kova aivopesu maidosta, että jokainen kauhistelee, kun kerron, etteivät maitotuotteet ole välttämättömiä luuston kunnolle. Kunhan pidetään huolta riittävästä D-vitamiinin ja magnesiumin saannista, niitä tarvitsee jokainen purkista. Kaikissa ruoka-aineissa on kalsiumia. Parhaat lähteet: kaikki kaalit, viikunat, kala, liha, kananmuna, kasvikset jne. jne. Kalsiumin imeytymisen varmistamiseksi voi D-vitamiinin ja magnesiumin lisäksi syödä K2-vitamiinia.

Mainokset
No comments yet

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: