Skip to content

Kalsiumlisä ei hyödytä

tammikuu 29, 2016

Suomessa on vuosikymmeniä ollut kalsiumin markkinointia – turhaan! Kuitenkin on osoitettu, että ihmiset saavat riittävästi kalsiumia ruuasta. Kalsiumin imeytymiseen tarvitaan D-vitamiini ja magnesium ja ainakin riskitapauksissa K2-vitamiini.

Lehditö on kiitettävästi kommentioinut tutkimustuloksia kalsiumlisien tarpeettomuudesta

Lehditö on kiitettävästi kommentioinut tutkimustuloksia kalsiumlisien tarpeettomuudesta

Suomessa on maaperässä heikosti magnesiumia, eikä aurinko tuota meille riittävästi D-vitamiinia. Kuitenkin jopa lääkärikunta jakautuu kahtia. Suurin osa suosittelee D-vitamiinia, mutta sitten on niitä, joiden mielestä ei kukaan tarvitse mitään  lisää – vastoin monia lukuisia päteviä, laajoja tutkimuksia.

Väitteet, ettei kukaan tarvitsen ravintolisiä on menneisyyttä. 100 vuotta sitten se pitikin paikkaansa, silloin ei ollut torjunta-aineita, ympäristömyrkkyjä, säilöntä- ja lisäaineita, eikä nykyajan stressiä.

Ihmisten elämä pyörii nykymaailmassa melkein 24 tuntia vuorokaudessa. Mm. unen puute on yleistynyt, koska netti toimii  ympäri vuorokauden, kaupat ovat auki, ravintolat bailauttavat ihmisiä aamutunneille. Seurauksena stressi ja puutoksia, sillä stressi heikentää vastustuskykyä.

Markkinatalous sekoittaa ihmisten päät ja kukaan ei tiedä enää omia todellisia tarpeitaan. Olemme jokainen yksilö erilaisine tarpeineen, yliherkkyyksineen, allergioineen, mahdollisine sairauksineen ja elintapoineen. Yhtä sääntöä ei ole olemassa.

Yksi ”sääntö” on kuitenkin, kalsiumlisää normaali ihminen ei tarvitse. Kalsiumia on kaikkialla: kalassa, lihassa, kananmunassa, kasviksissa, hedelmissä, marjoissa jne. jne. Parhaita lähteitä ovat kaalit, viikunat, pikkukalat ym.

Minua järkyttää, että jopa lääkäriaseman luuston mittaaja käskee käyttämään maitotuotteita kalsiumin varmistamiseksi. Eikö siellä lueta tutkimustuloksia??? Jos halutaan ehkäistä osteoporoosia, on ensimmäisenä jätettävä MAITO pois! Lisäksi on käytettävä D-vitamiinia ainakin  50 mikrogrammaa, magnesiumia sitraattimuodossa sekä kalsiumin imeytymisen varmistamiseksi varmistamiseksi K2-vitamiinia. Ja luusto pysyy vahvana!

APU Terveys-lehdessä on päätoimittaja viisaasti löytänyt ja valinnut tieteellisten yhteneväisten tutkimusten tuloksen: KALSIUM EI ESTÄ MURTUMIA. (Apu Terveys 7/2015). Sieltä loppukaneetti: ” Tutkijoiden mielestä etenkin kalsiumlisiä koskevat tulokset ovat niin kattavia ja yhdenmukaisia, että uudet tutkimukset tuskin muuttaisivat tilannetta suuntaan tai toiseen. kalsiumlisiin on joissain tutkimuksissa liitetty myös haittavaikutuksia, joten niiden rutiininomainen suositteleminen kaikille on paitsi tehotonta myös mahdollisesti haitallista”.

Mainokset
No comments yet

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: