Skip to content

Hiusmaailma kuohuu

heinäkuu 29, 2016

Iltalehti kirjoitti kuluvalla viikolla järkyttävän tapauksen nuoren tytön hiusten värikäsittelystä. Levitettyään värinpoiston kampaaja lähti kauppaan ja tyttö meni odottamaan väri ja elmukelmu päässä kuumaan autoon. Lopputuloksena päänahkaa paloi ja se sai aikaan hiuspohjassa osa-alueelle kuolion.

Tapaus on hirvittävä. Sen seurauksena on kuluttajille ”neuvottu”, kehen kampaajaan voi luottaa.

Kissat nostivat häntäänsä. Hiusyrittäjät ja Luotettava Kauneus antavat ymmärtää, että jos heidän (kumman tahansa) tarra on ikkunassa, on kyseessä ”luotettava kampaaja”. Ei, ei nyt sentään! Tarrat tarkoittavat ihan muuta. Hiusyrittäjien tarra kertoo, että yritys on Hiusyrittäjien jäsenliike. Luotettava Kauneus kertoo, että liike toimii kaikilta osin lain puitteissa. Kumpikaan tarra eli jäsenyys ei kerro kenenkään ammattitaidosta. Asiakaspalaute kertoo paljon, paljon enemmän.

Hiusammattilaiset kuohuvat. Facebook tulvii raivostuneita kampaajia. Ja syystäkin.

HiusAkatemia on ollut pari kertaa Hiusyrittäjien jäsen, ja nyt olemme päätyneet Suomen yrittäjien jäseneksi. Jäsenenä ollessamme ei kukaan kysellyt kenekään ammattitaitoa. Työnantaja tarkistaa ammattitaidon palkatessaan henkilökuntaa, ja asiakkaat tarkistavat sen päivittäin! Samoin yksintekijöiden työn.

On todella loukkaavaa polkea koko ammattikuntaa väittämällä taidon takeeksi tarraa ikkunassa. On syitä, miksi kaikki eivät halua liittyä mihinkään liittoon tai yhdistykseen. Sitähän voi jokainen asiakas tiedustella asianomaisilta, jos se jotakin kiinnostaa ja jos se jollekin jotain merkitsee.

Luonnollisesti tällainen superhirvittävä nuoren tytön kokemus aktivoi kertomaan lisää ikäviä kokemuksia, ja niin lehdet saavat lisää dramatiikan nälkäisiä lukijoita. Negatiiviset asiat kiinnostavat enemmän kuin positiiviset.

Parturi-kampaajien facebook on tulvillaan positiivisia näyttöjä kampaajien loistavasta työstä! Niitä katsellessa ei voi muuta kuin ihastella ja olla ylpeä suomalaisten hiusammattilaisten taidoista!

Kaikissa ammattikunnissa tapahtuu enemmän tai vähemmän möhläyksiä. Hiusalan ihmiset näyttävät olevan helpommin vapaata riistaa, ei niinkään esimerkiksi lääkärien möhläykset. Lääkärithän hautaavat virheensä!!

Ollaan myönteisiä. Koettakaa kuitenkin rakkaat asiakkaat aina avata suunne, jos joku asia tuntuu oudolta tai jopa kivuliaalta. Aina saa kysyä ja myös kyseenalaistaa. Pois turha kainous. Kun kysyy, saa vastauksen!

Esimerkki: Tein kerran hiuspohjan hoitoa ja sanoin asiakkaalle, että jos tuntuu pahalta tai sattuu, pitää heti sanoa. Testasin ja hiukan nipistin korvan takaa. Asiakas ei sanonut mitän. Kysyin, mikset huomauttanut. Vastaus oli: ”EI se niin pahasti sattunut”. Että silleen suomalainen on rohkea!

 

Mainokset
No comments yet

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: