Skip to content

Kovat rasvat suurennuslasin alla

elokuu 3, 2016

Helsingin Sanomat julkaisi 2.8.2016 uuden tutkimustiedon kovista rasvoista. Tutkimus väittää, että kovat rasvat pitävät meidät lihavina eli lisäävät ruokahalua.

Kovaa tekstiä kovista rasvoista. Ikävää, että hyvä voikin on laskettu mukaan!

Kovaa tekstiä kovista rasvoista. Ikävää, että hyvä voikin on laskettu mukaan!

Kovia rasvoja on kekseissä, joita ahdetaan naamaan pilvin pimein, munkit, pasteijat, sipsit jne. Kuitenkin on tutkimuksia, jotka puoltavat voin käyttöä. Superterveellisen ruokavalion ehdottomat kannattajat sulattavat voin, ja jättävät proteiiniosuuden paistinpannulle ja käyttävät sen osan voista, joka näyttää läpikuultavallta, öljymäiseltä.

Tutkimus kertoo:

”TYYDYTTYNEIDEN eli kovien rasvojen runsas syöminen voi sekoittaa aivoalueen, jonka vastuulla on ohjata syömistä. Tällaisen huomion tekivät italialaiset tutkijat rottakokeissa.

Löytö voi osaltaan selittää ihmistenkin lihomista. Tutkimuksen julkaisi Frontiers in Cellular Neuroscience.

 Kun tutkijat syöttivät rotille runsaasti kovia rasvoja sisältävää ruokaa, niiden aivojen toiminta muuttui. Muutokset tapahtuivat hypotalamukseksi kutsutulla aivoalueella, joka ohjaa sitä, mitä ja miten paljon syömme.

TYYDYTTYNEET rasvat voivat siis hankaloittaa syömisen hallintaa, mikä on tyypillistä ylipainosta kärsiville ihmisille.”

Ratkaisuna ongelmaan tutkijat pitävät pehmeitä rasvoja:

”Ero oli erittäin selvä ja olimme ällistyneitä osoittaessamme rasvaisen ruokavalion vaikutuksen aivoihin. Tuloksemme viittaavat siihen, että tietoisuus käytetyn rasvan laadusta saattaa pienentää lihomisriskiä ja ehkäistä useita aineenvaihdunnan sairauksia”, toteaa tutkimustiedotteessa professori Marianna CrispinoFrederico II:n yliopistosta Napolista.”

Varoillut kohteet ovat aikaisemmin mainitsemieni lisäksi:

”Kovia eli tyydyttyneitä rasvoja ovat monet eläinperäiset rasvat, esimerkiksi juustossa, naudanlihassa, voissa ja makkarassa. Pehmeitä, tyydyttämättömiä rasvoja löytyy esimerkiksi kalasta, pähkinöistä, avokadoista ja oliiveista.”

Pelotteita ja suosituksiakin tutkimus antoi:

”Kokeessa runsaasti rasvaa ja sokeria käyttävät ihmiset selviytyivät huonommin muistia ja oppimista mittaavista tehtävistä kuin henkilöt, jotka haarukoivat lautaseltaan enemmän kasviksia ja kuituja. Aiemminkin on huomattu, että rasvainen ruoka sekoittaa aivojen kylläisyyttä tunnistavan järjestelmän.”

Mitä opimme tästä! Silti jätän voin ruokavaliooni. Lisäksi käytän suomalaista Camelinaöljyä, jossa omega-3 ja omega-6 ovat oikeassa suhteessa eli 39 % : 15 % . Juuri niinkuin pitääkin!! Voi paistinpannulle ja Camelinaökljy lautaselle, salaattiin, puuroon, keittoon… kaikkeen ruokaan, mutta sitä ei paistinpannulle!

Suosikaa suomalaista voita ja Camelinaöljyä!

 

Mainokset
No comments yet

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: